POSTED BY Steven Sass on 07:03 under
14 Julie 2013 Patensie
Oor vriendskap met uitgeworpenes
Matteus 9:9-13; 11:19
Aan jou vriende sal jy geken word. Hierdie spreekwoord is aan ons goed bekend, en daar is ‘n groot mate van waarheid in hierin. Dit is dan logies en reg dat ouers bekommerd is oor die vriendekring van hulle kinders. ‘n Verkeerde vriendekring kan jou kind se lewe negatief beinvloed en selfs verwoes. Met reg waak ouers oor die vriendekring waarbinne hulle kinders beweeg. Tog moet ons ook erken dat baie mense al hierdeur verontreg is en dat baie onreg gepleeg is onder die dekmantel van “verkeerde vriende”.

Wie was die vriende van Jesus? Met wie het Jesus geassosieer? Wat sê Matteus hieroor in sy evangelie? Dit is belangrik, juis omdat die evangelie van Matteus gerig is tot Christene uit die Jodendom. IN die Jodendom was jou vriendekring baie belangrik. Al was vryheid van assosiasie nie onbekend nie, was dit vir hulle van die grootste belang dat jy in die regte kringe moes beweeg. Jy moes jouself veral assosieer met mense uit jou eie stam en dan met ander wat uit minstens dieselfde sosiale klas as jy was. Daar was dan verdere duidelike bepalings met wie jy nie moes assosieer nie. Die “lys” is nogal opgestel deur veral die kerkleiers van die tyd.

So mag jy jouself nie assosieer met heidene nie; ook nie met melaatses of mense wat onrein is nie, dit wil sê mense wat op een of ander wyse verontreinig was. Dit het onder andere ingesluit vroue wat gemenstrueer het, mense wat in kontak met ‘n lyk of ander siekes was. Sulke mense moes vermy word. Sondaars was ook op die lys van verbode vriende. Sondaars was veral in die Matteus Evangelie, mense wat nie voldoen het aan die reinigingsritusse en ander bepalings van kerkleiers nie.

Jesus, so het Matteus tot hier beklemtoon, kom uit die geslag van Dawid. Hy kom uit die mees aristokratiese stam en geslag van Israel. Dit sou derhalwe verwag kon word dat Hy sou beweeg in die kring van die aristokrasie; die toplaag van die bevolking. In hoë kringe moes Hy beweeg. Dit word verder versterk deur die feit dat Matteus beklemtoon dat Jesus nie net uit die geslag van Dawid was nie, maar ook dat Hy die Seun van God is. Hy ìs die verwagte Messias. Die Koning van die Jode. Die Een wat Sy volk sou verlos.

Uit dit alles blyk dat verwag kon word dat jesus Homself sou assosieer met die invloedrykes en die belangrikes.

Die Evangelie begin dan deur te beklemtoon dat Jesus eer ontvang van die hoogste kringe. Dit was die geleerdes uit die Ooste; die aristokrasie van ander volke wat kom om aan Hom eer te bring. Hy tree op as Rabbi en as radikale Onderwyser onderrig Hy die skare op besondere wyse en toon so aan dat Hy die verwagte Messias kan wees. As Geneser toon Hy eweneens dat Hy die verwagte Messias kan wees. Hy is ‘n Persoon met buitengewone verstand, insig en mag. Die verwagting dat Hy die Messias is, word al sterker.

Reeds van die begin van Sy optrede, met Sy onderrig en met genesings, begin dit al deurskemer dat Jesus nie heeltemal inpas in die prentjie wat hulle vir hulself geteken het nie. Hy leer nie soos, en in ooreenkoms  met wat hulle destyds gehoor het nie. Hy wyk radikaal af van die standaard inhoud van onderrig en gee telkens radikale nuwe interpretasies.

Met Sy genesings, wend Hy  Hom tot diegene wat deur die gemeenskap verag is. Hy reik uit na die melaatse en raak hom aan. Dit was totaal verbode. Die melaatses moes buite die stad in afsondering bly. Met hulle mag geen mens kontak hê nie. Jy mag nie eers iets aanraak waaraan hulle geraak het nie. Jesus reik verder uit na vroue en raak vroue wat onrein was, aan. Ook dit was taboe gewees. Vroue het nie ‘n besondere ereplek beklee nie maar was redelik laag op die sosiale rangorde gewees.

Nou sou ons kon sê dat Jesus met die genesings uitreik na mense wat verag is of op die rand van sosiale lewe gestaan het en dat Hy met Sy optrede hulle teruggebring het in die sosiale kringe waartoe hulle eintlik behoort het. Kan ons hier werklik praat van vriendskap? Is dit nie maar net toevallige of kortstondige uitreike nie? Miskien was dit soms so, maar ons weet darem ook dat sommiges Jesus gevolg het en so deel geword het van Sy vriendekring. So weet ons van Maria Magdalene uit wie, volgens Lukas 8:2, sewe duiwels uitgegaan het, Jesus gevolg het tot die einde toe. Sy was van die weiniges wat met Sy kruisiging daar naby gestaan het en was die heel eerste persoon aan wie Jesus na Sy opstanding verskyn het. Dat daar ‘n noue verband tussen hulle was, kan nie ontken word nie. Sy, en talle van die ander vroue wat Jesus gevolg het, vir Sy dissipelsgesorg het en self ook deel van Sy noue veolgelingsgroep gevorm het, was mense met wie baie van die Jode in daardie tyd nie geassosieer wou gewees het nie.Trouens die kerkleiers van destyds het verwytend gesê dat Jesus met tollenaars en sondaars eet en  dat selfs prostitute in Sy gesleskap gesien is. Met minagting het hulle na die vriendekring van Jesus verwys.

Dit wat met die genesings al na vore kom, word hierna skerp uitgebou met die roeping van Matteus. Jesus gaan staan en roep Matteus om Hom te volg. Jesus neem die inisiatief, Hy is die een wat uitreik na Matteus. Hy knoop ‘n gesprek met hom aan, en rig ‘n versoek of uitnodiging tot Matteus. Jesus is die een wat ‘n vriendskapsband smee.

Wie was hierdie Matteus? Hy was ‘n tollenaar, en tollenaars was nou nie juis die mees gewildste mense nie, inteendeel. Tollenaars was in diens van die Romeinse owerheid gewees, en as sodanig was hulle klaar onpopulêr. Om hulle posisie nog slegter te maak, was dit algemene gebruik onder die tollenaars om buitensporige tolgelde te hef en die mense uit te buit. Daarby was hulle bekend as onderduims, wreed en geldgierig. Die Jode kon hulle eenvoudig nie verdra nie. Hulle is vir alle praktiese doeleindes uit die gemeenskap geban. Dis nou mense met wie jy jou nie ophou nie! Jesus roep Matteus nie net om Hom te volg nie, maar Hy gaan ook na sy huis toe en eet saam met Matteus  en sy vriende. Hiermee reik Hy dus nie net ‘n hand van hulp uit nie, maar ‘n hand van vriendskap. Iets wat nie tydelik van aard was nie, maar vriendskap wat tot met die dood sou bly staan.

Dit het tot spanning gelei en Jesus se beeld skade berokken. Die kerkleiers wil algou weet waarom die leermeester wat soveel aansien geniet het, so ‘n dom ding kan doen. Hoe kan Hy sy eie beeld so skade aandoen deur saam met tollenaars en sondaars te eet en te drink? Die spanning tussen Jesus en die kerkleiers word hierna net meer intens. Hierdie vriendskap, en die ander wat gevolg het, het daartoe gelei dat daar al groter spanning tussen Jesus en die mense in die hoë sosiale klas gekom het. Hy het hiermee die kerkleiers, die bekendes invloedrykes en meningsvormers van Hom vervreem. Van menslike perspektief gesien, moes Jesus ‘n duur prys betaal vir Sy vriendskap met die tollenaars en die sondaars.

Die kerkleiers was so kwaad oor die feit dat hierdie radikale Onderwyser en groot Geneesheer uit die stam van Dawid, die Man wat net dalk die Messias kon wees, Hom met sulke mense bevriend, dat hulle van Hom gesê het: “Kyk daar, ‘n vraat en ‘n wynsuiper, ‘n vriend van tollenaars en sondaars.” (Matt. 11:19). Dis die etiket wat hulle om Sy nek gehang het. Dit was een van die redes waarom daar altyd spanning was en hulle uiteindelik Sy dood gesoek het.

Is dit nie so dat daar nog altyd onderskeid getref is nie? Ons groep en ander groepe. Die geleerdes en die ongeleerdes, die rykes en die armes, die invloedrykes en onaansienlikes. Ons en hulle. Ons wil baie keer maar net in ons eie kringe beweeg. Ons kinders moet tog nie bevriend raak met  mense “laer” as ons nie. “Hoër”, ja maar net nie laer nie.

Soms sal ons darem uitreik na ander. Maar dan met so ‘n meerderwaardige neerbuig en solank dit net vir ‘n kort rukkie of spesifieke doelwit is. Solank werklike assosiasie en betrokkenheid nie ter sprake is nie. Hoe tragies. Dan is ons eintlik ook niks anders as Fariseërs nie. Skynheilige witgepleisterde grafte.


Jesus, die Seun van God was die Vriend van veragtes en uitgestotenes. Hy het nie Sy beginsels prysgegee nie. Hy het nie verval en sleg geword nie. Hy het ook nie in meerderwaardigheid neergedaal tot die vlak van Sy vriende nie. Inteendeel,Hy het hierdie veragte uitgeworpenes nog gedien en soms hulle voete ook nog gewas. Is hierdie gesindheid wat in Jesus was, ook ons s’n?
0 Kommentaar: so far: