Oktober 2015 Patensie
Kyk, dis natuurlik ’n
groot probleem as elkeen doen wat reg is in sy eie oë. Elkeen maak soos hy lus
het. Soos Miga (lees Rig 17:1-6). Hy het besluit hy wil sy ma se geld hê, toe
vat hy dit eenvoudig. Nogal 13kg silwer. Maar toe hy hoor sy ma spreek ’n vloek
daaroor uit, raak hy bang, en gee dit gou terug.
Maar toe is sy ma
bang die silwer bring vir haar ellende, want sy het dit dan vervloek! Wat nou
gemaak? Toe besluit sy Miga moet daarvan ’n afgodsbeeld maak. Want Miga het sy
eie tempel gehad, en daarin was daar al klaar ’n paar beeldjies. Maar niks was
so mooi soos hierdie silwer afgodsbeeld wat hy nou het nie. Die feit dat die
Here in sy Wet dit uitdruklik verbied dat ’n mens ’n beeld mag maak en dit
aanbid, pla hom blykbaar nie.
’n Tempel het
natuurlik ’n priester ook nodig, en daarvoor het Miga ook ’n plan: hy stel
sommer sy eie seun as priester aan.
Dit was alles
natuurlik heerlik gerieflik. Om jou eie tempel op jou werf te hê, en jou eie
priester, en alles. Daar was natuurlik die groot heiligdom van die Israeliete
by Silo, waar die priester Eli en die ark van God was, en waar Samuel groot
geword het. Dit was nogal nie ver van Miga af nie (net ’n paar kilometer), en
al die Israeliete was veronderstel om daar te gaan offer. Maar dit was darem
regtig onnodige baie moeite as jy net sowel op jou eie werf jou godsdiens kan
bedryf.
Dit laat my dink aan
die mense wat deesdae hulle eie kerk sommer by die huis hou. Jy luister kerk in
oor die radio of jy kyk die TV se godsdiensprogramme. Dis mos heeltemal genoeg.
Waarom sou jy dan nog die moeite doen om elke Sondag kerk toe te kom as jy
sommer net daar in jou huis jou godsdiens kan bedryf?
Miga was behoorlik in
sy skik met sy eie kerk op sy werf. Dit kan amper nie beter nie. Maar kom ons
lees nou verder: Lees Rig 17:7-13
Dit gáán nog beter, want op ’n goeie dag daag daar ’n werklose Leviet by sy huis op. En dit was boonop nie sommer enige Leviet nie, hy was niemand minder nie as ’n kleinseun van die groot volksleier Moses! Sy naam was Jonatan, lees ons in 18:30. En Miga stel hom op die daad as sy priester aan. Wat van sy eie priester-seun geword het, weet ons nie. Hy moes seker nou weer gaan boer op sy pa se plaas. Want Miga het besef hy het so ’n bietjie gekroek. Net Leviete mag eintlik priesters gewees het, so sy eie seun was nie regtig-egtig ’n priester nie. Maar hierdie Jonatan was enige tempel-eienaar se droom. Die kleinseun van Moses! En Miga is doodgelukkig. Hoor wat sê hy: “Nou weet ek die Here sal vir my goed wees, want die Leviet het my priester geword!”
As ’n man darem sy eie
tempel en priester het, móét die Here mos vir jou goed wees. Die Here sal tog
sien dat hy dit goed bedoel, dat hy baie geld bestee het aan die oprig en
instandhouding van die tempel. Hy betaal tot sy priester ’n salaris. Nee wat,
nou is hy reg vir die lewe, want hy het gesorg dat God aan sy kant is.
Miga het ’n baie
belangrike ding nie verstaan nie. Hy het die belangrikste ding in die godsdiens
nie verstaan nie, en dit is dat ’n mens nie maar net die regte klomp goed
bymekaar kan sit en dan is jy reg nie. Om die Here te dien en eer, vra meer as
’n tempel, om maar liewer nie te praat van die afgodsbeeldjies daarin nie, en
’n priester wat offers bring! Om die Here te dien, vra liefde vir God, en
daarom ook gehoorsaamheid aan Hom. Dit het Samuel later vir koning Saul moes
uitspel in 1 Sam 15:22,23: Is brandoffers en ander diereoffers net so
aanneemlik vir die Here as gehoorsaamheid aan sy bevel? Nee, gehoorsaamheid is
beter as offerande, om te luister is beter as die vet van ramme.
Weerspannigheid is net so erg as die sonde van waarsêery; eiesinnigheid net so
erg as die bedrog van afgodery.
Hierdie is ’n woord
wat ons almal maar dikwels weer moet hoor: ons kan nie God se seëninge koop met
ons godsdienstigheid nie. En nou praat ek nie eers van eiesinnige godsdienstigheid
nie! God se genade is nie te koop nie! Hy gee dit verniet vir almal wat Hom
liefhet en vir Hom in gehoorsaamheid dien elke dag.
Maar wag, terug na
ons verhaal. Terwyl Miga daar in die Efraimsberge vir hom sy eie kerk gestig
het, het ander Israeliete van die stam Dan problem...
Hulle is nie tevrede met die grondgebied wat
hulle in die suide van Kanaän gekry het nie, en nou soek hulle nuwe blyplek in
die noorde. En die vyf verkenners wat die soekwerk moet gaan doen, kom op hulle
reis by Miga se plek uit, en priester Jonatan wys vir hulle sy mooi tempel, en
hy spreek die Here se seën oor hulle onderneming uit. Die manne kry toe ’n
wonderlike plek, Lajis, waar hulle sal kan gaan woon, en gaan terug huis toe om
dit vir hulle mense te vertel. En daar trek hierdie klomp mense, met o.a. 600
gewapende soldate, weg uit Sora en Estaol om Lajis te gaan verower. Op pad gaan
hulle weer by Miga se huis verby. Toe hulle daar kom, kry hulle die plan om die
afgodsbeeldjies te gaan afvat en saam met hulle na hulle nuwe tuiste te neem.
Hulle het mos die 600 soldate by, wie sal hulle kan keer?
Kom ons lees nou
verder aan die verhaal: Rig 18:18 -20
Die priester Jonatan wou nog keer, maar sommer gou-gou praat hulle hom om om saam met hulle te kom. En hy help selfs om die afgodsbeeldjies te steel! Want as jy ambisie het, sal jy mos veel eerder priester vir ’n hele stam wil wees as vir ’n enkele gesin! Ek meen, ’n kleinseun van Moses is tog vir groter dinge bestem as vir ’n gewone ou huiskerkie!
Die priester Jonatan wou nog keer, maar sommer gou-gou praat hulle hom om om saam met hulle te kom. En hy help selfs om die afgodsbeeldjies te steel! Want as jy ambisie het, sal jy mos veel eerder priester vir ’n hele stam wil wees as vir ’n enkele gesin! Ek meen, ’n kleinseun van Moses is tog vir groter dinge bestem as vir ’n gewone ou huiskerkie!
Die mense van Dan het
net soos Miga geredeneer. Hulle wou die tekens van God se teenwoordigheid en
guns hê – die efodbeeld en afgodsbeeldjies en die priester – en hulle het nie
omgegee hoe hulle dit in die hande gekry het nie. Vandag kry jy nog steeds
mense wat die tekens van God se genade wil hê. Daarom trou hulle in die kerk,
laat hulle kinders doop, sorg dat die kinders die Sondagskool en katkisasie
bywoon – sonder dat hulle die Here self ken.
Die probleem is net:
as jy ’n selfgemaakte godsdiens het, het jy nie regtig iets nie. Dit ontdek
Miga ook daardie dag. Toe hy die diefstal ontdek, sit hy hulle agterna en skree
dat hulle sy goed moet los. En dan lees ons: Lees Rig 18:23-26:
Dis seker een van die mees patetiese uitsprake in die Bybel: “Julle het my god wat ek gemaak het, gevat en ook my priester, en nou gaan julle weg. Wat het ek nou oor?” As ’n mens jou godsdiens só inrig dat dit jóú pas, sus dit dalk jou gewete vir ’n ruk, maar, so ontdek Miga daardie dag, dit is vir jou niks werd nie, want God is nie daarin nie. Só ’n godsdiens kan jou nie deur die lewe dra nie. So ’n godsdiens kan jou nie by God uitbring nie. Enigiemand kan dit van jou afvat.
So die vraag is:
waaroor gaan dit vir ons in die kerk? Om die nakom van ’n klomp rituele? Oor
kerk toe gaan en bid en dankoffer gee? Want as dít ons siening van
Christen-wees is, is ons nie veel anders as Miga nie. Christenskap is nie ’n
godsdiens nie, dis ’n lewenswyse; dis nie die nakom van ’n stel reëls en
rituele nie, dis die navolg van ’n Persoon, Jesus Christus, en die lewe in
verbondenheid met Hom. Dis ’n verhouding wat hoe langer hoe meer groei en
verdiep en waar jy nie maak soos jý wil nie, maar soos God in sy Woord ons
leer.
Mag ons elke dag nader aan Jesus leef!
Mag ons elke dag nader aan Jesus leef!
Post a Comment