Jesus kom na mense
wat twyfel en onseker is
Johannes 20:19-31
As mens die
inleidingswoorde van hierdie gedeelte lees, wil mens amper wonder of die kerk
nie maar van die begin af altyd agter geslote deure geleef het nie. Die
dissipels het op hierdie tyd alreeds
kennis gedra van die opstanding van Jesus. Die vroue het dit aan hulle vertel;
die Emmausgangers het dit bevestig en sommige van die dissipels het ook vertel
dat hulle by die graf was en dat dit leeg is. Hulle het dit nog nie mooi
verwerk nie, en sommige van hulle het nog nie geglo dat Jesus uit die dood uit
opgestaan het nie.
Om dinge
selfs nog meer te problematiseer, het hulle begin kennis neem van gerugte dat
iemand van hulle die liggaam van Jesus gesteel het. Indien hierdie gerugte die
ore van die owerheid sou bereik, kon dit groot probleme veroorsaak het. Hulle
kon maklik van poging tot opstand en omverwerping van die regering beskuldig
word. Hulle was dus in ‘n baie moeilike situasie. Aan die een kant was daar
hulle eie onsekerheid en aan die ander kant die vrees vir die Jode en die
owerheid oor hulle aandeel in die verdwyning van die liggaam van Jesus. Geen
wonder dat dat hulle vreesbevange en verward was en die deure gesluit het nie.
Die geslote
deure het egter nie verhinder dat Jesus aan hulle verskyn het nie. Toe hulle
weer sien, staan Jesus tussen hulle. Hy groet hulle en stel Homself dadelik aan
hulle bekend deur aan hulle Sy hande en Sy sy te wys. Dit is opvallend dat
Jesus Homself elke keer op ‘n ander wyse aan mense na die kruisiging bekend
gestel het. Maria Magdalena herken Hom as Hy die brood breek by die maaltyd.
Hier wys Hy Sy hande en hulle herken Hom.
Die wyse
waarop Jesus Hom bekend stel, mag verskil, maar die reaksie daarop bly
dieselfde: hulle was bly toe hulle Hom sien. Blydskap is die eerste en
oorweldigende reaksie as Jesus herken word. Sy teenwoordigheid bring vreugde –
ware lewensvreugde.
Jesus blaas
dan op hulle en sê: “Ontvang die Heilige Gees!” (Johannes 20:22). Hierdie
simboliese handeling laat mens dadelik dink aan Genesis 2:7 waar ons lees dat
God lewensasem in die mens se neus ingeblaas het. Soos die Here aan die begin
dit moontlik gemaak het dat die mens kan lewe deur asem in sy neus te blaas,
maak Jesus die nuwe lewe moontlik deur op hulle te blaas en hulle so die Heilige
Gees ontvang wat die nuwe lewe moontlik maak...
Die nuwe
lewe, so lyk dit vir my, word veral gekenmerk deur sondevergifnis. Jesus verwys
naamlik hier, pas na die simboliese handeling van die ontvangs van die Heilige Gees,
na die feit dat hulle die mense hulle oortredinge moet vergewe. Dit sou dan as
die vrug van die Heilige Gees en die kenmerk by uitnemendheid van die lewe van
die gelowige bestempel kan word.
Een van die
dissipels, Tomas, was egter nie teenwoordig nie. As hulle hom vertel wat gebeur
het, maak hy dit baie duidelik dat hy nie sal glo nie tensy dat hy nie alleen
sien nie, maar ook aan Jesus vat. Hy wil sigbare en tasbare getuienis hê voor
hy glo. Nou moet ons hom nie te maklik veroordeel nie. Die ander dissipels het
eintlik ook dieselfde pad geloop alhoewel hulle dit nie so duidelik verwoord
het nie. Toe die vroue aan hulle vertel het dat Jesus opgestaan het, het hulle
nie geglo nie en dit het vir hulle na onsinnige praatjies geklink.
‘n Week
later verskyn Jesus weer aan die dissipels as Tomas saam met hulle is. Dit lyk
vir my asof Jesus spesiaal na Tomas toe gekom het. Hy skryf hom nie af as hy
nie dadelik glo nie. Inteendeel, Hy maak besondere moeite met en vir hom. Jesus
nooi Tomas uit om sy vingers in sy hand en sy hand in Sy sy te steek en hom so
te oortuig dat dit wel Jesus is wat met hom praat. Tomas antwoord egter dat dit
nie nodig is nie. Hy is nou oortuig, al het hy nog net sigbare en hoorbare
getuienis.
Tomas uiter
hier dan sy bekende en seker een van die diepste belydenisse: “My Here en my
God!” (Joh. 20.28).
Die eerste
deel van die belydenis sluit nou aan by die van Maria (Raboeni) maar dan gaan
hy veel verder, ja as die belydenis van Petrus. Dit is dan ook een van die min
geleenthede in die Nuwe Testament dat Jesus direk Here en God genoem word.
Hiermee erken en bely Tomas die wesenseenheid tussen die Vader en die Seun en
vat hy die kern van ons belydenisse saam. Hierdie belyedenis van Tomas vorm die
dieptepunt in die belydenisse oor Jesus in die Johannesevangelie soos die
belydenis van Petrus die dieptepunt in die Lukasevangelie vorm.
Tomas was
die vorige week op dieselfde vlak as alle ander Christene, die eerste dissipels
uitgesonderd. Net hulle het die opgestane Jesus gesien. Die ander, en Tomas aan
die begin, het net gehoor dat Jesus opgestaan het. So word Tomas die voorbeeld
van alle ander Christene. Daarom sê Jesus, en wel in die vorm van ‘n
saligspreking, dat almal gelukkig is wat Hom nie gesien het nie en tog wel glo.
Gelukkig is die wat nie sigbare getuienis het nie, maar tog tot
geloofsaanvaarding kom. Johannes sê dan dat dit juis die doel van die Evangelie
is: om te vertel sodat ander kan glo dat Jesus die Christus is en sodat hulle
deur te glo, in Sy Naam die lewe kan hê.
Wat is die betekenis
van hierdie gedeelte vir ons? Dit lyk my hier word ‘n paar sake aangespreek.
Eerstens word beklemtoon dat die teenwoordigheid van die opgestane Here Jesus
blydskap bring. Dit is so ten spyte van
haglike omstandighede. Al lyk ons situasie hoe moeilik, as ons besef dat
Jesus leef en dat Hy teenwoordig is, dan moet dit mos die ellende tot ‘n mate
verdryf. Nou moet ons nie dink dat alle probleme dadelik sal verdwyn en dat
alles voor die wind sal gaan nie. Dit word glad nie belowe nie. Dit beteken
egter dat dat die lewe nie heeltemal sy sin en betekenis sal verloor nie. Jesus
is by ons. Hy sal ons in die donkerste uur nie in die steek laat nie. Ons leef
en niks en niemand kan ons uit Sy hand uit ruk nie. Dit bring tog, ten spyte
van alles vreugde en blydskap.
Verder is
daar ‘n direkte verband tussen die teenwoordigheid van die opgestane Jesus en
die Heilge Gees. Dit versterk die gedagtes van die vorige paragraaf. Al sou ons
Jesus dan nie altyd kan sien nie, is die
Heilige Gees met ons. Ondersteun en versterk Hy ons in alle opsigte. Hy lei ons
om in vertroue te leef en te werk.
Hierby word
die teenwoordigheid van die opgestane Jesus en die ontvangs van die Heilige
Gees direk verbind met sondevergifnis. Die ou dinge het verbygegaan en alles
het nuut geword. Ons kan lewe in die wete dat die breuk tussen ons en die Vader
herstel is. Met geloof en vertroue kan ons nou voortgaan: die sondes is
vergewe.
Hierdie
gedeelte beklemtoon verder dat Jesus nie die wat dadelik glo nie, afskryf nie.
Inteendeel, soos tydens Sy hele aardse optrede, skenk Hy besonderse aandag aan
die swakkes en die uitgeworpenes. Jesus doen moeite vir hulle wat Hom nodig
het. Die gedeelte wil ook beklemtoon dat daar min was wat die voorreg gehad het
om die opgestane Jesus persoonlik te sien,
maar dat dit alles beskryf is sodat almal kan glo en dat die wat glo al was
hulle nie ooggetuies nie, gelukkig is.
Twyfel is
nie ‘n onvergeeflike sonde nie. Inteendeel, hoe dikwels lees ons nie van mense
wat getwyfel en met God geworstel het nie. Om sekerheid te soek en vrae te vra,
is nie verkeerd en sondig nie. God het baie simpatie met die twyfelendes. Jesus
reik juis na hulle uit en wil sekerheid bied. By Hom vind ons die antwoorde en
rus en vrede. Sy teenwoordigheid bring ons by die punt van belydenis: “My Here
en my God!”
Post a Comment