15 Februarie 2015
Patensie
Matteus 13:24-43
“Geduld om nie nou al dinge ‘reg te ruk’ nie!”
Hierdie is ‘n teks wat my begin help het met
my worstelinge en frustrasies in ons SA konteks. Want ek soek
die helse vuur oor renosterstropers en korrupte amptenare!
Maar eers
op ligter noot:
So word
daar destyds deur ’n dame op die radioprogram ingebel. Haar probleem is: sy het
in ’n nuwe huis ingetrek. Die erf is verwaarloos en oorgroei. Sy soek raad. Hoe
onderskei jy tussen die blomme en die onkruid in hierdie oorgroeidheid?Die raad
is eenvoudig: Skoffel alles uit. Dit wat weer opkom is die onkruid!
Dit is
klink amper soos hierdie gelykenis van die Here Jesus.Die gelykenis is deel van
’n hele reeks gelykenisse oor die Koninkryk van God.
Die tema
“Koninkryk van God” sou die sentrale tema van Jesus se prediking genoem kon
word.
Wat word
dan bedoel met Jesus se leer oor die Koninkryk van God/hemel?Dit gaan oor die omvattende nuwe
bedeling waar God se koningskap op alle terreine van mense se lewens duidelik
sal word.Jesus se koms sou hierdie nuwe bedeling inlei.Die tema van die koms
van God se Koninkryk is nog net so relevant vir ons vandag.Ons almal verlang
seker op ’n manier na die koms van die Koninkryk en dat God erken en gedien sal
word op alle lewensterreine. Die manier waarop die Koninkryk moet kom is die
saak waaroor die lering van Jesus handel.Dit is interessant hoe Matteus vir ons
die verhaal vertel. Eers handel hy oor die rede waarom Jesus die stylvorm van
die gelykenisse gebruik. Sodat ook die outjies wat stadig van begrip is, die
groot geestelike waarhede kan verstaan. Dan vertel Jesus die gelykenisse van
die saaier, die onkruid (ons fokusteks), die mosterdsaadjie en die suurdeeg. Eers
na ’n verdere opmerking oor die gebruik van gelykenisse, kom Matteus terug na
die gelykenis oor die onkruid. Die dissipels kom vra uit oor die gelykenis.
Hulle verstaan dit nie so lekker nie. Oënskynlik is hulle nie so vlug van
begrip nie, of die saak is ’n bietjie meer kompleks as wat hulle gedink het. Miskien
is hier ’n groter verkondigingsmoment as wat ook ons sou verwag. Ek sou ook nie
die teks gepreek het as dit nie vir my self ’n verrassende moment ingehou het
nie! Daarom moet ons vanoggend bietjie langer by hierdie verduideliking
stilstaan.
Die saak
op die tafel is baie aktueel, want dit gaan oor God se karakter, dit gaan oor
ons verwagtinge oor hoe die Koninkryk kom en dit raak self die heel praktiese
bediening in die gemeente. Mense sê partykeer vir my: “Dominee, kap hulle ’n
bietjie!” Dit beteken: wees ’n bietjie kwaai en VERTEL hulle! Agter so ’n
opmerking lê daar nie net ’n passie vir die koms van die Koninkryk nie, maar
ook ’n bepaalde Godsberip. Daar agter lê ’n idee van hoe die bediening behoort
te geskied. Dit is iets van ‘n “zero tolerance” en ongeduld met die huidige
bedeling en sy sondigheid. Interessant dat Johannes die Doper hierdie styl van
bediening gehad het. Sy terminologie is dié van “slange”, “die byl lê al teen
die stam” en die vuur wat wag vir die kaf. Daar was ’n verwagting dat Jesus die
Koninkryk sal laat kom met magsvertoon en ’n onmiddellike omkering van sake. Hy
moes sommer gou die moeilikheid en moeilikheidmakers uitsorteer. Dit was ’n
persepsie wat ook by die dissipels geheers het, tot laat in Jesus se bediening.
Net voor sy hemelvaart vra hulle vir Jesus:
“Here, is dit nou die tyd dat U die koninkryk
vir Israel weer gaan oprig?” (Hand 1:6)
Die
gelykenis van die onkruid tussen die koring is egter ’n lering oor Goddelike
geduld. Dit lyk my of geduld en genade deel is van God se karakter. Die
staatsgreep-tipe styl van magsvertoon pas nie by God nie.
Die
vyande het gekom en in die nag onkruidsaad tussen die koring gesaai. Dit was
nie ’n vreemde sabotasiestrategie tussen vyande nie. Hulle saai onkruidsaad
tussen die koring.Die onkruid is nie sommer enige onkruid nie. Dis ’n tipe
onkruid wat aan ons heel onbekend is in SA. Dit kom in die Midde-Ooste en
Noord-Afrika voor. In Afrikaans word dit “drabok” genoem. (Eng: darnell
grass, Wetenskaplike naam: Lolium temulentum.)
Die
probleem is dat dit as jong plante amper net soos gewone koring lyk. Daarom is
dit nie wenslik om die geel koring op jong ouderdom te probeer uittrek nie. Eers
as hul sade gevorm word, word die verskille duideliker. Draboksaad is donkerder
tot swart, terwyl koring heuning-kleurig is. ’n Verskil wat nie met die oog
sigbaar is nie, is dat die draboksaad matig giftig is.Geen wonder dat dit as
Satan se saaisels beskryf word nie. Die klem val egter nie hier op Satan en sy
strategieë nie, maar op God en sy geduld. Die skeiding sal eers kom by die
eindoordeel. Tot dan is dit genadetyd.
As ons
hierdie gelykenis lees, dan bring dit ons by ’n eerlike ondersoek oor hoe ons
oor die Koninkryk van God dink. Wil jy nie heimlik ook ’n magsvertoon hê nie? Wil
jy nie ook hê dat God die onkruid met mening moet uitkap en uitroei nie? Daaragter
skuil dikwels dat ons so ongeduldig is met die onkruid en sondaars omdat ons
nie bereid is om te sukkel tussen die sonde en onkruid nie. Miskien moet ons
meer ruimte maak vir God se plan. Al verdruk die draboksaad en sonde ons in ons
rustige bestaan. Dit is ’n plan met ’n groot skep geduld.
“Die Here stel nie die
vervulling van sy belofte uit nie, al dink party mense so. Nee, Hy is geduldig
met julle, omdat Hy nie wil hê dat iemand verlore gaan nie: Hy wil hê dat almal
hulle moet bekeer.” (2 Pet 3:9)
God se
geduld het niks te make met verdraagsaamheid van die sonde nie. Dit is God se
uitdeel van genadetyd vir die sondaar om tot bekering te kom. Die afsnypunt en
oordeel sal beslis kom. Die verhaal vertel vir ons van die moeite waarmee
tussen die draboksaad en die koring onderskei word. Nou is dit nie so
vanselfsprekend dat ons die koring is en die sondaars die draboksaad nie. Die
skeiding tussen koring en onkruid loop ongelukkig reg deur ons eie harte. In
elkeen van ons se harte skuil daar ’n klomp drabok.
Ek vertel
eers vir julle van ‘n Russiese Nobelpryswenner vir letterkunde. Alexander
Solzhenitzyn. Hy was kritikus van die Russiese kommunistiese regime. So het hy
met daardie regering gebots. Hy is gevange geneem en het jare lank in ’n
interneringskamp moes deurbring waar hy ook dwangarbeid moes verrig. Hy het
uiteindelik politieke asiel by die VSA gekry en het daarheen kon vlug. In die
interneringskampe kon hy genoeg van die menslike natuur gesien om te kon
onderskei tussen “goed” en “sleg”, of dan, tussen drabok en koring. Hy skryf
aangrypend daaroor: “If only there were evil people somewhere insidiously
(verraderlik) committing evil deeds, and it were necessary only to seperate
them from the rest of us and destroy them. But the line deviding good and evil
cuts through the heart of every human being. And who is willing to destroy a
piece of his own heart?”
Jy sien,
dit is die moeilikheid: nie die boosheid van ander mense nie, maar die boosheid
in my eie hart. Wanneer ons dit verstaan, dan kry ons nuwe waardering vir God
se geduld met die saailand. Dan hou ons op om saam te skree met die koor van
stemme wat God aanpor om dinge nou dadelik reg te ruk en sy vuur los te laat.
Daardie vuur kan vir my en jou baie seer skroei. Nou kom ons by die
wonderlikste stukkie evangelie. In die natuur kan drabok nie in koring verander
nie. In God se Koninkryk is dit egter moontlik! God kan drabok-harte in
koring-harte verander. God het hoop vir drabok. God nooi drabok om in te kom na
sy Heilige Gees se laboratorium dat hy die metamorfose kan doen. Hy kan nuwe
Goddelike gene oorplant in drabok-harte. Die Here Jesus praat van wedergeboorte
en Hy praat van bekering.Waar begin hierdie proses? Dit begin by die laaste
vers van die verduideliking: “Wie ore het, moet luister.” Luister na God se
genade-hart. Luister ook na die oordeelsaankondiging en neem dit ernstig. Maar
kom dan in na die laboratorium van die Heilige Gees. Waar dit gebeur, lees ons
die wonderlike woorde:
“Dan sal die gelowiges
in die koninkryk van hulle Vader skitter soos die son.” (:43)
Hoe reageer ons as sy kerk nou op hierdie
verhaal van die koring en die drabok? Daar kan meer maniere wees om te reageer.
1.
Leer om meer met God se geduld te wag vir die
wonders om te gebeur.
As dit
nou van my en jou afgehang het, het ons in hierdie Suid-Afrika al ‘n paar groot
vuuroonde gehad. En dit is nie privaat braaivleisvure nie!
Miskien
moet ons meer vir God vertrou dat Hy besig is met ‘n oesplan wat meer vrugte
gaan dra as wat ons verwag.
2.
Raak maar weer bewus van die drabok in jou eie
hart. Omarm die wonderlike liefde geduld en genade van Jesus.
Hy droom
oor jou dat jy geheel en al ‘n koringhart sal kry.Hy droom dat jy sal skitter
soos die son. (:43)
3.
Begin om medewerker te wees in Jesus se saailand.
Nie om
die onkruid rondom jou uit te trek nie. Want dan gee jy hulle nie kans om te
verander nie!As jy wil onkruid uittrek en die wêreld wil regruk, doen dit in
jou eie hart. Daar is egter grond wat geploeg moet word.Daar is saad wat gesaai
moet word.Daar is water wat gelei moet word. So kom die Koninkryk van God...Genadiglik,
veranderend, stelselmatig, verrassend nuut, maar ook met geloofsvolharding en
gehoorsaamheid.
Post a Comment